onsdag 24 mars 2010

Lite DIY.....



...det vill säga gör det själv, det blir både billigare och roligare!

När dottern tog studenten förra året blev det en hel del bilder. Som stolt mamma vill man ha någon bild framme. Istället för fotoförstoring eller köpa färdig canvastavla med foto, gjorde jag en egen design till ett mycket lägre pris. Att det även var roligt gjorde ju inte saken sämre!

Canvasdukar kan man hitta ganska billigt. Till min bild har jag använt ett särskilt sorts ”tygpapper” som är till bläckstråleskrivare, men det går lika bra med vanligt papper. Lite canvaslim räcker, var dock lite försiktig när du tar lim över bilden, den kan smeta ut färgen lite. Jag målade min först med akrylfärg, men det är inte ett måste. Skriv ut bilden, limma den på duken enligt anvisningar på limmet, och tavlan är färdig!

Väggord och texter är väldigt inne (jag har haft mitt jättelänge). Snål som man är gjorde jag mitt eget; ett recept som sitter på mitt kylskåp. Jag ville inte skriva direkt på kylskåpet så jag köpte genomskinlig plast på rulle (finns även på metervara i färgaffären). Skrev ut texten på datorn och la den under plasten. Sen är det bara att fylla i med vattenfast tuschpenna på plasten och klistra upp den på kylskåpet!




Fördelen är att det är lätt att ta bort, eller byta recept när man känner för det, jag är inne på mitt tredje. OBS! Fungerar inte på målade väggar eller tapeter, men det funkar på skåp, kylskåp med mera!


Make some DIY!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar