måndag 29 september 2014

Gott och...



...blandat!

Sista mysiga måndagen i september, det rullar på!

I lördags var jag på en trevlig utflykt, nämligen till Bokmässan i Göteborg, tillsammans med dottern och hennes kompis. Det är inte första gången jag är där, men det är alltid lika roligt. I år var den enda nackdelen att det fanns alldeles för mycket jag ville ha, jag kunde inte välja, så det blev nästan ingenting! Men jag fick i alla fall möjligheten att se och träffa några av mina idoler, nämligen gräddan av Sveriges kockelit. Sedan fanns det förstås en hel del andra mer eller mindre kända författare på plats! Med andra ord en toppendag men härligt sällskap, trevliga samtal i bilen, god mat och många kändisar!


Lite inspirerad blev man också, särskilt i mat och trädgårdshörnan! Bland annat så fick jag för mig (efter tips) att jag skulle göra egen äppelmust. Så igår köpte jag mig en råsaftcentrifug (de hade ett bra erbjudande i en av våra stora matvarubutiker). Givetvis var jag tvungen att prova genast när jag kom hem; så ut och plockade några äpplen som fallit ner och sen gjorde jag egen must! Det blev jättegott även om färgen på det första försöket (använde Signe Tillisch) inte såg såg så aptitlig ut. Sen provade jag med en annan sort, Cox Pomona, och då blev musten härligt rosa! Den blir nog ännu godare när äpplena faktiskt är mogna. *fniss* Vill man ha hållbar must eller spara den så måste man antingen frysa eller pastörisera den (är inte så svårt som det låter). Sen kan man ju förstås göra juice på andra frukter och grönsaker också….


Ha en fortsatt härlig vecka!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar