fredag 22 juni 2012

Ha en ....


... härlig Midsommar!


Vill bara titta in och önska er ALLA en riktigt skön Midsommar! Själv ska fira den med god mat och dryck( i massor om jag känner min värdinna rätt) och trevligt sällskap! Kanske det blir sju sorter blommor under kudden...

Men först ska jag gratulera mina älskade föräldrar på deras Guldbröllopsdag! Det blir inget stort firande, vi tar det när systra min kommer ner i sommar.


I år blir det ingen vanlig jordgubbstårta till midsommar.Istället har jag bakat väldigt enkela men oj så goda, Jordgubbsrutor med vit choklad! Har ni ont om tid eller jordgubbar över imorgon så är receptet här!

Vispa 3 ägg och 3 dl socker pösigt. Smält 100 g smör och häll i 1,5 dl mjölk. Rör ner detta i äggsmeten. Blanda 4,5 dl vetemjöl med 2 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker och vänd ner i smeten. Häll ut smeten på en smord och bröad braspanna. Dela 5 dl jordgubbar i mindre bitar och fördela över smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen som är på 175 grader i 25-30 minuter. Ta ut plåten och fördela 100 gram riven choklad över. Grädda i ytterliggare 5 minuter. Ta ut kakan och njut av doften av varma jordgubbar! När den svalnat skärs den i lagom stora rutor. Den kan ätas som den är men är god med en klick grädde till!

Ser ni det superfina fatet jag har lagt kakorna på, ja egentligen är det en pajform! Jag gillar den fina färgen och så matchar det mina nya dynor på verandan perfekt *fniss*. Det kommer nog att bakas många pajer i den i sommar! Jag har köpt det i en av våra lokala butiker, och det var inte alls dyrt och finns i flera härliga pastellfärger!

Ha det bra!
Stor Midsommarkram
Susanne







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar