lördag 4 september 2010

Salt och sött...

.. och lite Ernst!

Vilken ljuvlig lördag det har varit, en härlig sensommardag med sol, blå himmel och härligt klar luft!

Förmiddagen inleddes, som (nästan) alla andra lördagar, med ett loppisbesök för att köpa lite glasburkar till mitt egengjorda fotsalt. Jag plockar rosenblad, det blir bäst om det är en ros med mycket doft, varvar dem tillsammans med grovsalt i en stor glasburk. Sen får den stå tills de har torkat och saltet har sugit upp den härliga rosendoften. Jag häller det i fina glasburkar, sätter band och etikett på!

En perfekt "gåbortpresent" eller att bara ta fram och lukta på en kall vinterdag. Det fungerar föstås även som badsalt. Experimentera gärna med att lägga i lite örter som rosmarin, timjan eller lavendel!

Jag har även gjort en Ernst! Jag såg att han plockade in några ormbunkblad och satte dem i en stor glasburk. Jag har en liten buske undanskymd i min trädgård där jag klippte några blad. Det blev ganska fint tycker jag!

En en fortsatt trevlig helg, ikväll ska jag laga en fiskgryta! Blir den lyckad lägger jag kanske ut receptet!

Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar