fredag 18 mars 2011

En väldigt enkel...


... och god dessert!

Oj, oj, oj! Nu är det fredag igen, jag förstår inte vad veckan tog vägen!

Nu när det är så ruggit väder kan det väl vara gott med en liten god dessert ikväll eller någon annan gång. Denna superenkla dessert tar inte många minuter att svänga ihop och i ugnen sköter den ju sig själv!

Sätt ugnen på 250° och smöra 4 små ugnssäkra portionsformar. Skala, kärna ur och tärna 3-4 goda äpplen och fördela i formarna. Ringla 1 1/2-2 msk mörk sirap över äpplena i varje form. Strö ca 1 msk ströbröd över i varje form och avsluta med att hyvla kallt smör med osthyvel så att det täcker. Ställ formarna på galler i mitten av ugnen och grädda 20 minuter. Servera äppelkakan varm eller ljummen med en kula citron- och limeglass eller vanlig vaniljglass ovanpå.

Mina recept här på bloggen kanske en del tycker är lite väl enkla men det är syftet. Jag lägger inte ut något som jag inte tror att alla kan klara av att göra! (men är det något ni vill ha tips om, går det bra att höra av sig)

Ikväll ska jag testa att göra lammracks, det var länge sedan jag gjorde det. Dottern hade med sig hem från Malmö för de är inte så lätta att köpa i vår lilla stad. Till det blir det rosmarinsky, tryffelmos och bönsallad! Hoppas de blir lyckade!

Förresten, i veckan fick jag en trevlig förfrågan! Nu blev ni nyfikna va? Men jag lovar att berätta vad det handlar om snart. (nej, det handlar inte om någon man om ni undrar *fniss*)

Ha en riktigt härlig fredag och helg!

Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar