torsdag 8 april 2010

Idag är det torsdag...

... och soppdag hos oss!

Ni som har läst mina tidigare blogginlägg vet att hos oss är det soppa som gäller till middag på torsdagar. Det är en tradition och de ska hållas!

Idag var fantasin inte så stor. Därför fick det blir min snabba morotssoppa, ingen gourmetsoppa precis men den är god och enkel, dessutom billig och klar på 10 minuter. Eftersom inte det fungerar att skriva på Mina recept idag, så får ni det här:

4 portioner
0,5 dl rivna morötter (jag brukar ta lite extra)
1 st purjolök
1 liter vatten
2 st buljongtärningar, höns eller grönsak eller fond
200 g philadelphiaost med örter och vitlök
Fräs morötter och purjolök utan att det tar färg. Tillsätt vatten och buljongtärning/fond och koka i 5 minuter. Tillsätt philadelphiaosten och rör om tills den är smält. Lite nymalen svartpeppar. Serveras med bröd.

Bröden bakades igår, så de är nästan nybakade. Det är vanliga klassiska tekakor fast jag byter ut vetemjölet mot fullkornsvetemjöl, för att få lite nyttigare bröd.

Imorgon är det fredag igen med mys och allt!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar